Blog,Nekategorizirano

Ljekovite biljke koje će otjerati stres, nesanicu i nervozu

Dora Štefanac, mag.pharm.

Svakodnevna preopterećenost različitim događajima, stres i nervoza mogu uzrokovati probleme s usnivanjem i nesanicom. Loš san najčešće je posljedica loših vijesti i stresa. Ljudi rješavaju navedene probleme uzimanjem lijekova čija potrošnja neprestano raste. Biljni proizvodi su alternativna opcija lijekovima na recept za ublažavanje simptoma  anksioznosti, stresa i nesanice, a pri tome ne stvaraju ovisnost i sigurniji su za primjenu.

Valerijana ili odoljen (Valeriana officinalis L.) je kontinentalna biljka snažnog smirujućeg učinka. Djeluje poput anksiolitika, smanjuje nervozu i tjeskobu .Valeriana ostvaruje učinak  sličan benzodiazepinima, najčešće propisivanim lijekovima za liječenje anksioznosti, nesanice i drugih stanja povezanih sa živčanom napetošću. . Druga najčešća indikacija za primjenu valerijane je nesanica. Valerijana pomaže usnivanje i poboljšava kvalitetu sna. Na tržištu postoje mnogi preparati s valerijanom i često je u kombinaciji s pasiflorom, matičnjakom, hmeljom. Za postizanje uspavljujućeg učinka potrebno je uzeti 400-900 mg ekstrakta valerijane sat do dva prije spavanja. Nuspojave su rijetke i uključuju glavobolju i probavne tegobe. Valerijana može blago sniziti krvni tlak. Zbog sedativnog djelovanja, ne preporučuje se uzimati sat-dva prije vožnje. Treba izbjegavati istodobnu primjenu valerijane i alkohola i lijekova sličnog djelovanja jer se učinak pojačava.

Pasiflora (Passiflora incarnata L.) se koristi za liječenje čestih problema modernog čovjeka: nemir, nervoza, anksioznost, ovisnosti (lijekovi, cigarete, neke lake droge), nesanica .Tijekom Prvog i Drugog svjetskog rata francuski doktori su  koristili pasifloru kao dodatnu terapiju u liječenju PTSP-a (posttraumatskog stresnog poremećaja). Iako nema sedirajući učinak kao valerijana, primjenom pasiflore prije spavanja može se povećati ukupno vrijeme spavanja i poboljšati kvaliteta sna. Pasiflora je sigurna i netoksična biljka, ne izaziva navikavanje i ovisnost. Primjenu pasiflore treba izbjegavati prije vožnje jer može izazvati pospanost iako sama biljka nema oznaku izbjegavanja primjene prije vožnje ili upravljanja strojevima.

Matičnjak (Melisa officinalis L.) je jedna od najčešće korišteni biljaka na području Europe i Mediterana. Oštećeni listovi otpuštaju miris limuna zbog čega se često naziva limunasti melem (eng. lemon balm). Listovi matičnjaka su dijelovi biljke koji se smatraju djelotvornim.  Matičnjak djeluje umirujuće, spazmolitički, smanjuje stres i anksioznost. Smanjuje nesanicu povezanu s tjeskobom i poboljšava kvalitetu sna. Matičnjak djeluje blagotvorno i u probavnom sustavu, ublažava mučninu, grčeve i poboljšava probavu. Za unutarnju primjenu matičnjak se najčešće koristi u obliku infuza ili tinkture, dok se eterično ulje savjetuje samo kao dodatak uljima za masažu. Matičnjak djeluje antivirusno na herpes simplex virus  (HSV). Nema zabilježenih interakcija s drugim lijekovima i siguran je za primjenu.

Hmelj (Humulus lupus L.) dolazi iz popularne porodice konopljevki (Cannabaceae). Ljekoviti dio biljke su šišarke (ženski cvjetovi). Hmelj se koristi kod nesanice, nervoze, anksioznosti, poremećaja raspoloženja, a ponekad i kod depresije. Često se u pripravcima nalazi u kombinaciji s drugim ljekovitim i smirujućim biljkama poput valerijane ili pasiflore. Zbog gorkog okusa, najčešće se u obliku suhog ekstrakta (tablete, kapsule).

Melatonin je hormon koji vaše tijelo prirodno stvara u hipofizi. Često se naziva „hormonom spavanja“ jer visoke razine melatonina mogu pomoći da lakše zaspite. Melatonin djeluje s cirkadijalnim ritmom, unutarnjim satom (obavještava vas kada je vrijeme za spavanje, buđenje ili obrok). U tijelu razina melatonina počinje rasti kada vani pada mrak , signalizirajući tijelu da je vrijeme za spavanje. Mnogo je čimbenika koji uzrokuju nisku razinu melatonina noću poput stresa, pušenja, rada u smjenama i starenja. Primjena melatonina prije spavanja pomoći će vam lakše zaspati. Melatonin je izuzetno učinkovit u smanjenju posljedica jet-laga kod prekooceanskih letova. Melatonin ne izaziva ovisnost, a treba biti oprezan kod istodobne primjene antihipertenziva, antidepresiva i lijekova za razrjeđivanje krvi.

LITERATURA:

1. Nunes A, Sousa M.Use of valerian in anxiety and sleep disorders: what is the best evidence? Acta Med Port. 2011 Dec;24 Suppl 4:961-6. Epub 2011 Dec 31.

2. Bent S, Padula A, Moore D, Patterson M, Mehling W. Valerian for sleep: a systematic review and meta-analysis. Am J Med. 2006;119(12):1005-12.

3. https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-870/valerian 

4. https://www.vasezdravlje.com/biljna-ljekarna/pasiflora-gospodinova-kruna#Indikacije

5. https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-871/passionflower

6. Cases J, Ibarra A, Feuillere N, Roller M, Sukkar SG. Pilot trial of Melissa officinalis L. leaf extract in the treatment of volunteers suffering from mild-to-moderate anxiety disorders and sleep disturbances. Med J Nutrition Metab. 2011;4:211–218.

7. Schnitzler P, Schumacher A, Astani A, Reichling J. Melissa officinalis oil affects infectivity of enveloped herpesviruses. Phytomedicine. 2008 Sep;15(9):734-40.

 8. Kyrou I, Christou A , Panagiotakos D, Stefanaki C, Skenderi K, Katsana K, Constantine Tsigos C. Effects of a hops (Humulus lupulus L.) dry extract supplement on self-reported depression, anxiety and stress levels in apparently healthy young adults: a randomized, placebo-controlled, double-blind, crossover pilot study. Hormones. 2017;171–180

9. https://www.healthline.com/nutrition/melatonin-and-sleep

Prethodna tema
Sljedeća tema

You Might Also Like