Nekategorizirano,Vijesti

Kolagen

         Kolagen je u posljednje vrijeme jedan od najpopularnijih i najtraženijih dodataka prehrani stoga ćemo ga kroz ovaj članak detaljnije opisati. Pripisuju mu se mnoge uloge, od one da pomlađuje kožu, smanjuje bol u zglobovima do one da olakšava proces mršavljenja. Kako ne bismo bili u zabludi, u ovom članku opisat će se najvažnije i najznačajnije uloge kolagena koje su znanstveno dokazane.

Što je kolagen?

Kolagen je glavni strukturni protein u ljudskom organizmu. Kako je kolagen glavna proteinska komponenta kože, kostiju i vezivnog tkiva, on čini 25-35% ukupnog sadržaja proteina u organizmu. Kolagen se sastoji od bjelančevina povezanih u strukturu trostruke uzvojnice. Aminokiseline koje su karakteristične za kolagen su glicin, prolin, hidroksiprolin i hidroksilizin. U organizmu postoji najmanje 18 različitih vrsta kolagena, a svaka od njih ima drugačiju strukturu i funkciju. Tipovi I, II I III su najzastupljeniji i čine 80-90% ukupnog kolagena u organizmu. Tip I je prisutan u koži, kostima, tetivama, krvnim žilama i organima. Kolagen tip II glavna je kolagena komponenta hrskavica. Kolagen tip III prisutan u crijevima, mišićima, krvnim žilama i maternici. U crijevima i koži nalazi se s kolagenom tip I. Kolagen daje tkivima čvrstoću, fleksibilnost i osigurava dobro podnošenje opterećenja.

Uloga kolagena

         Uloga kolagena u organizmu je višestruka. Kolagen povezuje određene kosti u zglobove, obavija mišiće, gradi ovojnice oko organa i međusobno ih odvaja, povezuje kožu sa strukturama ispod nje, oblaže krvne žile i živce.

Kolagen, starenje i slojevi kože          

         Kolagen je jedna od rijetki stvari koja doista može spriječiti starenje, odnosno vratiti mladoliki izgled.  Mnogi dermatološki tretmani poput lasera i ultrazvuka djeluju stimulirajući kolagen. Kolagen čini 80% posto naše kože, a najveći dio nalazi se u srednjem dijelu kože tzv. dermisu. Kolagen djeluje s još jednim proteinom, elastinom, dajući koži elastičnost i lakši povratak u početno stanje. Starenjem se količina kolagena smanjuje što rezultira pojavom bora. Smatra se da se nakon 25-te godine u organizmu više kolagena razgradi nego što se novog sintetizira, točnije gubi se oko 1,5% kolagena godišnje.  Pod mikroskopom fragmentacija mreže kolagena u dermisu označuje starenje.  Vanjski čimbenici poput UV-zračenja i pušenja mogu dodatno pridonijeti gubitku kolagena. Naime, oni potiču aktivnost enzima za razgradnju kolagena.  Dobra vijest je što tijelu možete pomoći da izradi više kolagena uzimajući suplemente s kolagenom. Oralno uzimanje hidroliziranog kolagena bilo u obliku tableta ili u prahu poboljšava elastičnost kože, smanjuje bore, pojačava hidrataciju kože i povećava gustoću fibroblasta (stanice u vezivnom tkivu koje proizvode kolagen).  Primjena vitamina C na koži također može potaknuti stvaranje kolagena. Nanošenjem seruma ili kreme s 5% koncentracijom vitamina C smanjuju se bore. Učinkovitost u proizvodnji kolagena i smanjenju bora pokazala je i kombinacija vitamina C s retinolom. Primjenom tretmana s mikroiglicama koje razbijaju  kolagen i potiču stvaranje novih kolagenih vlakana smanjuju se znakovi starenja na koži (https://www.dietpharm.hr/mezoterapija-disk-rollerima-a101). Dermatološki tretmani s laserima odnosno UV-zračenjem stimuliraju fibroblaste u dermisu i potiču stvaranje kolagena i elastina. Kako bi na vrijeme usporili proces starenja i zadržali mladoliki izgled kože, u svoju dnevnu rutinu uvrstite kolagen.

Kolagen za zglobove

         Kako se s godinama smanjuje količina kolagena u organizmu tako se povećava rizik od degenerativnih promjena. Često se one odvijaju u zglobovima pritom uzrokujući osteoartritis (https://www.dietpharm.hr/kad-zglobovi-zaskripe-a33).Neke studije pokazuju kako se uzimanjem kolagena mogu ublažiti simptomi osteroartritisa i ukupna bol u zglobovima. Kolagen pridonosi održavanju integriteta hrskavice i tako štiti zglobove. Istraživanja su pokazala kako dodatno uneseni kolagen može potaknuti tkiva na sintezu kolagena u hrskavicama.  Budući da se kolagen, nalazi i u kostima, primjena suplemenata s kolagenom u kombinacji s vitaminom D (https://www.dietpharm.hr/osteopan-plus-p52)povećava gustoću kostiju i spriječava lomove kostiju uslijed osteoporoze. Gubitak mišiće mase izazvan starenjem može se smanjiti konzumiranjem dodataka s kolagenom. Mišićima će se povećati rast i snaga.

Može li se gubitak nadomjestiti?

        Gubitak kolagena negativno se odražava na izgleda i funkciju cijelog tijela. Uzrokuje niz degenerativnih promjena, poremećaje u koštano-mišićnom sustavu (artritis, ukočenost…), poremećaje imunološkog sustava, promjene povezane sa starenjem (bore, suhoća kože, kosa bez sjaja…). Posljedice uzrokovane gubitkom kolagena mogu se ublažiti i usporiti pravilnom prehranom, redovitom tjelesnom aktivnošću i primjenom dodataka prehrani s kolagenom. Postoje pripravci u obliku praha, tableta, kapsula ili tekućih pripravaka.  Oni su usporavaju fiziološki gubitak kolagena, olakšavaju tegobe kod artritisa, pomažu pri izgradnji mišića, mršavljenju i pomlađuju kožu. Kozmetički pripravci s kolagenom primjenjuju se s ciljem smanjenja nastanka bora i pomlađuju izgled kože. Važno je da se kolagen primjenjuje u obliku hidrolizata jer se kao takav može u organizmu probaviti.

Kolagen u hrani 

         Kolagen se nalazi u vezivnim tkivima životinja. Tako su namjernice poput teletine, pileće i svinjske kože te ribe izvori kolagena. Hrana koja sadrži želatinu, poput juhe kuhane od kostiju također je izvor kolagena. Želatina je proteinska tvar dobivena nakon kuhanja kolagena.  Potrebno je provesti istraživanja kako bi se utvrdilo da li se unosom hrane bogate kolagenom povećava njegova koncentracija u organizmu. Nije poznato da li hrana bogata kolagenom ima iste učinke kao i dodaci prehrani. Kolagen iz hrane se probavnim enzimima razgrađuje na pojedine aminokiseline i peptide, dok je u suplementima već razgrađen ili hidroliziran zbog čega se smatra da je i apsorpcija takvog kolagena učinkovitija nego onog u namjernicama.

Dodatno stvaranje kolagena

Puno drugih čimbenika podržavaju i potiču proizvodnju kolagena stoga se treba obratiti pozornost i na njihov unos. Orašasti plodovi sadrže mnogo minerale, između ostalog i cink koji je važan za pravilnu sintezu kolagena. Povrće i citrusi bogati vitaminom C potiču sintezu kolagena. Špinat, šparoge, kelj i kupus su primjer hrane bogate elementima koji stimuliraju proizvodnju kolagena. Oni sadrže antioksidans luteinkoji utječe na hidrataciju i elastičnost kože te sadrže  vitamin C koji sudjeluje u sintezi kolagena.

Nuspojave kolagena i iskustva

         Nema mnogo poznatih rizika od uzimanja dodataka prehrani s kolagenom. Pojedini dodaci napravljeni su od uobičajenih alergena iz hrane poput ribe, školjki ili jaja. Osobe alergične na ove namjernice trebale bi izbjegavati dodatke s kolagenom napravljene s tim sastojcima kako ne bi potaknuli alergijsku reakciju.  Također, moguća je pojava lošeg okusa u ustima i probavnih nuspojava poput žgaravice i osjećaja punoće. Za većinu ljudi bez obzira na sve ovi dodaci su sigurni. Doziranje kolagena ovisi o obliku pripravka koji se primjene. Preporučuje se primjena kolagena kroz par mjeseci kako bi se postigli željeni rezultati, nakon čega se može, ali nije neophodno, napraviti pauza.

Zaključak

                Redovita primjena kolagena povezana je s brojnim pozitivnim zdravstvenim učincima koji su posljedica fiziološkog procesa starenja i gubitka kolagena. Dodaci prehrani s kolagenom mogu poboljšati zdravlje kože, smanjiti bore i suhoću. Također, mogu ublažiti bolove u zglobovima, ali i spriječiti gubitak kostiju i povećati mišićnu masu. Rizik i nuspojave kod primjene ovih dodataka su vrlo mali, a način upotrebe je vrlo jednostavan. Zbog potencijalne koristi dodatke s kolagenom vrijedi uvrstiti u svoju dnevnu rutinu.

                                                                        mag.pharm. Dora Štefanac

Prethodna tema
Sljedeća tema

You Might Also Like