Blog

Dodaci prehrani koji pomažu pri mršavljenju

Dora Štefanac, mag.pharm.

Gubitak kilograma nije lak, ali uz predanost i ustrajnost dugoročni uspjeh je lakše postići. Do gubitka tjelesne težine dolazi kada se osoba nalazi u stanju ,,negativne potrošnje energije“ (osoba troši više energije nego što je hranom unosi u organizam). Svaka prehrana pa tako i ona za gubitak tjelesne težine mora biti balansirana i prilagođena zdravstvenom stanju, spolu, dobi i tjelesnoj aktivnosti osobe koja želi smršaviti. Prilikom procesa mršavljenja osoba ne smije gladovati jer u tom slučaju dolazi do usporavanja metabolizma. Svjesnom promjenom navika  i odgovarajućom pomoći stručnjaka (nutricioniste) proces mršavljenja je lakši. Čarobne tablete koje vas mogu riješiti suvišnih kilograma ne postoje, a navedeni dodaci prehrani mogu samo pomoći mršavljenju uz pravilnu, prilagođenu prehranu i fizičku aktivnost. 

1. Glukomanan

Glukomanan je prehrambeno vlakno topivo u vodi dobiveno iz korijena biljke Amorophalus konjac. Vjeruje se da pridonosi mršavljenju na nekoliko načina. Glukomanan upija vodu u želucu pri čemu zauzima prostor želuca i stvara osjećaj sitosti. Glukomanan smanjuje apsorpciju masti i ugljikohidrata te djeluje kao prebiotik (hrani dobre crijevne bakterije). Kako bi se ostvario željeni učinak, glukomanan (1g) se uzima 30 minuta prije jela s čašom vode, tri puta dnevno. Nuspojave poput nadutosti i mekane stolice su rijetke. Glukomanan može omesti apsorpciju oralnih lijekova poput sulfonilureje (lijekoviza dijabetes) te ih je važno odvojiti prilikom primjene.

2. L-karnitin

L-karnitin je derivat esencijalnih aminokiselina lizina i metionina.Uz biološki aktivni L-karnitin, postoji i slabo aktivan D-karnitin. Karnitin ima broje funkcije u organizmu. Zadužen je za transport masnih kiselina kroz staničnu membranu u mitohondrije gdje one sagorijevaju i koriste se kao izvor energije. L-karnitin pomaže tijelu u proizvodnji energije, nužan je za rad srca, mozga i kretanje. Manjak karnitina dovodi do taloženja masti u mišiće i masno tkivo.Iako određene studije pokazuju njegovu učinkovitost u liječenju pojedinih zdravstvenih tegoba i dalje se najviše proučava njegov učinak na mršavljenje i poboljšanje sportski performansi. U procesu mršavljenja, L-karnitin isključivo ima učinak uz istovremenu tjelesnu aktivnost (prvenstveno aerobnu). Istraživanja pokazuju kako uzimanje L-karnitina kao dodatka prehrani povećava sportsku performansu te olakšava oporavak nakon tjelovježbe. Preporučuje se uzeti 500 mg L-karnitina uz doručak te još 500 mg pola sata prije fizičke aktivnosti. 

3. Konjugirana linolna kiselina, CLA

Konjugirana linolna kiselina, CLA je višestruko nezasićena masna kiselina. Ova ”trans” kiselina nalazi se prirodno u hrani životinjskog podrijetla (najviše u govedini, siru, mlijeku) i pokazuje značajni antioksidativni i antikancerogeni učinak. Suplementacija CLA najpoznatija je u procesu mršavljenja. Animalne studije pokazuju njezinu učinkovitost u smanjenju masnog tkiva i povećanju mišićne mase. Studija provedena sazdravim pojedincima dokazala je smanjenje tjelesne masnoće uz redovitu tjelovježbu. Potrebno je provesti još istraživanja, kako bi se utvrdio točni učinci ove kiseline i doze koje su potrebne za njihovo postizanje. 

4. Ekstrakt zelene kave

Nepržena zrna zelene kave (Coffea canephora), odnosnoekstrakt zelene kave čest je sastojak preparata za mršavljenje. Glavni učinak na smanjenje težine pripisuje se klorogeničnoj kiselini koja ima i antioksidativno djelovanje. Prženjem kave, smanjuje se sadržaj klorogenične kiseline, stoga pijenje kave nema učinak kao neprženo zrno. Preparati su standardizirani na 45% klorogenične kiseline. Istraživanja pokazuju kako ekstrakt zelene kave inhibira razgradnju polisaharida, smanjuje apsorpciju glukoze, kalorija i masnoća. Kako bi se izbjegli neželjeni učinci kofeina (npr. nesanica, diureza, aritmija), ekstrakt je dekofeiniziran. 

5. Kapsaicin

Kapsaicin je glavni aktivni spoj chilly papričice, ima višestruke koristi za organizam, a posebno na smanjenje težine kod pretilih osoba. Kapsaicin pospješuje oksidaciju masti čime se povećava potrošnja energije u mirovanju. Istraživanja pokazuju kako kapsaicin povećava aktivnost simpatičkog živčanog sustava, povećava termogenezu (samim time i potrošnju energije), aktivira određene receptore koji stimuliraju lučenje inzulina, smanjuje aktivnost upalnih stanica u masnom tkivu i pojavu karcinoma. Također, istraživanja sugeriraju kako bi kapsaicin mogao imati potencijalne učinke na smanjenje nakupljanja masnog tkiva (inhibicija adipogeneze) , suzbijanje apetita i modulaciju crijevne flore. U većini studija s kapsaicinom nisu uočeni štetni učinci te je siguran i lako primjenjiv u svakodnevnom životu. 

6. Ekstrakt zelenog čaja

Ekstrakt zelenog čaja (Camellia sinensis) predmet je mnogih istraživanja vezanih uz redukciju tjelesne težine. Glavni sastoji su polifenoli kofein i katehin. Kofein je poznati stimulans za koji je studijama utvrđeno da pomaže u sagorijevanju masti i poboljšava izvedbu sportske aktivnosti. Također, istraživanja pokazuju kako zeleni čaj može pomoći u metabolizmi i većoj dnevnoj potrošnji kalorija. Učinak ekstrakta zelenog čaja veći je na gubitak viscelarnog masnog tkiva nego na gubitak kilograma. Kako je viscelarno masno tkivo predstavlja izvor upale, ekstrakt zelenog čaja štiti od potencijalnih bolesti. 

7. Krom pikolinat

Krom je važan mineral u tragovima koji sudjeluje u metabolizmu ugljikohidrata, masti i bjelančevina. Kombinira se s pikolnom kiselinom kako bi se bolje apsorbirao. Studije pokazuju kako krom pikolinat pomaže u gubitku kilograma, ali i promjeni sastava tijela (smanjenje masnog tkiva, mišićno tkivo ostaje postojano). Krom pikolinat olakšava djelovanje inzulina. Za postizanje navedenih učinaka potrebna je svakodnevna suplementacija 200-400 mcg krom pikolinata. Budući da većina ljudi konzumira polovicu preporučene količine koja unosi od 50-200 mcg kroma, povećava se vjerojatnost da dodatak kroma bude koristan i zato jedodavanje bioraspoloživih oblika kroma prehrani važno. 

8. Garancinia combogia

Garacinia cambogia je voće porijeklom iz jugoistočne Azije i Indije. Pulpa i kora voća koriste se kao konzervans i začin. Kora sadrži hidroksicitričnu kiselinu (HCA) koja se proučavana zbog mogućeg učinka na mršavljenje. Studije su pokazale kako HCA pridnosi boljoj oksidaciju masti, oslobađanja serotonina u moždanoj kori i normalizaciji lipidnog profila.

Prethodna tema
Sljedeća tema

You Might Also Like